Rozliczanie z NFZ - rachunki poza SIMP
Instrukcja obsługi w systemie SIMP funkcji związanych z rozliczaniem z NFZ
– rachunki poza SIMP.
- Dla zakresu skojarzonego w AOS w programie profilaktyki raka szyjki macicy –
etap podstawowy (cytologia pobranie) od 1 stycznia 2018 roku
(dla cytologii w ramach PSZ od 1 października 2017 r.) zmieniony został system rozliczenia.
Zamiast dotychczasowego wystawiania faktur w SIMP, odbywa się przekazywanie z
SIMP zatwierdzonych badań z potwierdzonymi uprawnieniami do świadczeń.
- Proces odbywa się automatycznie, tzn. dla badań spełniających powyższy warunek
program eksportujący te badania do systemu informatycznego OW właściwego dla umowy, w
ramach której wykonywane były świadczenia, uruchamiany jest w godzinach nocnych kilka razy w tygodniu.
- Na ekranie ‘Badania cytologiczne – wyszukiwanie’ na liście badań w kolumnie
‘Podst. Rozl.’, oznaczającej status rozliczenia etapu podstawowego (pobrania),
dla badań zatwierdzonych mogą pojawić się następujące wartości:
- – ‘BRAK UPRAWNIEŃ DO ŚWIADCZEŃ’ (opis wyświetla się po najechaniu
na ikonkę kursorem myszy) – takie badanie nie jest brane do rozliczenia,
- – ’NIE’ (opis wyświetla się po najechaniu na ikonkę kursorem myszy) – takie badanie jest brane do rozliczenia, ale jeszcze nie zostało wyeksportowane do systemu informatycznego OW NFZ,
- – ‘PRZEKAZANY DO OW NFZ’ (opis wyświetla się po najechaniu na ikonkę kursorem myszy) – takie badanie zostało wysłane do rozliczenia do systemu informatycznego OW NFZ.
- Dodatkowo na ekranie ‘Badania cytologiczne – wyszukiwanie’ zostały zmienione filtry – możliwości wyszukiwania badań:
- Filtr ‘ Etap podstawowy rozliczony’ został rozszerzony o nowe wartości:
- Został dodany nowy filtr ’Stan przekazania do OW NFZ’ z następującymi możliwymi wartościami:
- Po przesłaniu danych do systemu informatycznego OW NFZ status rozliczenia ustawia się
na ‘PRZEKAZANY DO OW NFZ’, a stan przekazania na:
- ‘BRAK INFORMACJI’ – do momentu przetworzenia danych przez system informatyczny OW NFZ,
- ‘BADANIE ZAAKCEPTOWANE’ – po pozytywnej weryfikacji i walidacji,
- ‘BADANIE ZAKWESTIONOWANE’ – w przypadku negatywnej weryfikacji bądź walidacji.
- Informacja o efekcie przekazania do systemu informatycznego OW NFZ nie jest widoczna
w tabeli badań na ekranie ‘Badania cytologiczne – wyszukiwanie’, natomiast można wyszukać badania wg tego stanu za pomocą powyższego filtra. Dodatkowo uprawnieni użytkownicy po wywołaniu tego ekranu, w przypadku gdy w wyniku weryfikacji w systemie informatycznym OW NFZ zostaną zakwestionowane jakieś badania, zobaczą powyżej obszaru filtrów następujący komunikat:
Uwaga!
W ramach komunikacji zwrotnej z OW NFZ zostały zakwestionowane świadczenia
dotyczące cytologii etapu podstawowego.
Należy je wyszukać z filtrem 'Stan przekazania do OW NFZ'
ustawionym na 'BADANIE ZAKWESTIONOWANE'.
Następnie znalezione badania należy zweryfikować i skorygować.
O wyświetleniu komunikatu decyduje uprawnienie ‘Rozliczenia – komunikaty’ nadawane
w module ‘Administracja’ indywidualnie (nie zostało przydzielone do żadnej grupy uprawnień).
- Informacja o efekcie przekazania do systemu informatycznego OW NFZ jest widoczna
w podglądzie lub edycji badania (przycisk ‘B’ przy wybranym badaniu) – w dolnej części ekranu:
- W przypadku badań ZAKWESTIONOWANYCH dodatkowo widoczna jest lista błędów.
NP.:
UWAGA: opisy błędów pochodzą z systemu OW i są skrócone a pełen opis wyświetla się po wskazaniu opisu kursorem myszy w hincie.
- Zakwestionowane badania można w systemie SIMP skorygować, a system po korekcie ponownie prześle je do systemu informatycznego OW NFZ.
- Korygować można następujące dane (pola):
- Miejsce wykonywania świadczeń (umowę)
- Datę badania (pobrania rozmazu) – pod warunkami:
- Jeżeli etap diagnostyczny jest rozliczony, że mieści się w zakresie przypisanych uprawnień do świadczeń. W przeciwnym wypadku pojawia się komunikat:
Dla badania rozliczonego przez etap diagnostyczny nie można zmienić tytułu uprawnienia
- Jeżeli etap diagnostyczny NIE JEST ROZLICZONY,
edycja daty może spowodować usunięcie uprawnienia do świadczeń
i wtedy status rozliczenia badania zmienia się na – ‘BRAK UPRAWNIEŃ DO ŚWIADCZEŃ’.
Po kolejnym uzupełnieniu uprawnień status ten zmienia się na – ‘DO PONOWNEGO PRZEKAZANIA DO OW NFZ’.
- Wybór lekarza/położnej
-
Dokonuje się tego indywidualnie dla każdego badania pod przyciskiem ‘B’, który dla badań
w statusie rozliczenia – ‘PRZEKAZANY DO OW NFZ’ umożliwia edycję danych
z ankiety (tylko trzech pól wymienionych powyżej), niezależnie od ‘Stanu przekazania’.
W związku z tym można poprawiać zarówno badania zweryfikowane negatywnie jak i pozytywnie w zakresie tych trzech informacji.
- W przypadku dokonania zmiany w jednej z trzech wartości (miejsce wykonywania świadczeń, data badania – pobrania, personel) system po zapisie zmienia status rozliczenia na:
- – ‘DO PONOWNEGO PRZEKAZANIA DO OW NFZ’ (opis wyświetla się
po najechaniu na ikonkę kursorem myszy) – takie badanie jest brane do powtórnego rozliczenia, ale jeszcze nie zostało ponownie wyeksportowane do systemu informatycznego OW NFZ,
- Badanie w takim statusie rozliczenia może być dalej edytowane
do momentu wyeksportowania do systemu informatycznego OW NFZ,
- Po wyeksportowaniu uzyskuje znów status – ‘PRZEKAZANY DO OW NFZ’.
- Zmiana uprawnienia do świadczeń:
- Nie jest możliwa, gdy etap diagnostyczny jest rozliczony!
- Gdy etap diagnostyczny NIE JEST ROZLICZONY:
- Możliwa jest pod przyciskiem ‘U’ modyfikacja wprowadzonego uprawnienia polegająca na:
-
Edycji części danych dotyczących danego typu uprawnienia
z wyjątkiem daty i typu. Po zmianach danych uprawnienia
i przyciśnięciu status rozliczenia zmienia się na – ‘DO PONOWNEGO PRZEKAZANIA DO OW NFZ’.
-
Usunięciu uprawnienia – przycisk .
Powoduje usunięcie uprawnień i powrót badania do statusu rozliczenia
– ‘BRAK UPRAWNIEŃ DO ŚWIADCZEŃ’.
Po kolejnym uzupełnieniu uprawnień status
ten zmienia się na – ‘DO PONOWNEGO PRZEKAZANIA DO OW NFZ’.
Powrót do Spis tematów pomocy (SIMP)